Rok 2024 přináší na pracovní trh spoustu nových výzev, kterým čelí nejen zaměstnavatelé, ale hlavně zaměstnanci a uchazeči o práci. Pandemie COVID-19 se stala katalyzátorem digitalizace různých procesů. Práce z domova se dnes už stala běžnou součástí i těch nejkonzervativnějších firem. A díky nástupu generace Z se do popředí dostávají témata jako udržitelnost, diverzita, inkluze a work-life balance. Na rozdíl od minulosti se klade daleko větší důraz na měkké dovednosti (soft skills), které jsou přenositelné mezi různými obory. Tvrdé dovednosti (hard skills) se člověk může naučit relativně rychle, zatímco soft skills je potřeba rozvíjet dlouhodobě. Firmy tedy hledají kandidáty, kteří excelují v měkkých dovednostech, s předpokladem, že technické věci se lze doučit.
Co tady najdete...
Toggle🧭 Máš jasno, kam se chceš vydat?
Předpokládám, že už víš, jaký obor tě láká a máš představu o konkrétní pozici, která odpovídá tvým zkušenostem a dovednostem. Pokud ještě přemýšlíš, jaký směr by byl pro tebe ten pravý, pak mrkni na tento článek (připavuje se). Teď se rychle podíváme na trendy v pracovních nabídkách:
- 📈 Popularita flexibilních a hybridních pracovních modelů.
- 💻 Růst poptávky po digitálních a technologických pozicích.
- 🤖 Vliv automatizace a AI na pracovní místa.
- 🌟 Zaměření na soft skills a proč personalisté tyto kompetence u uchazečů tolik oceňují.
🎯 Strategie hledání práce
Takže už víš, v jakém oboru chceš hledat práci a jaké pracovní pozice jsou v něm k dispozici. Znáš i své šance. Například tě zajímá:
- Obor: Marketing
- Možné pozice: Marketing specialist, Marketing manager, Brand manager, Trade marketing manager atd.
- Šance: Zajímá tě brand marketing, ale máš pouze 1 rok zkušeností jako Marketing specialist, budeš se tedy ucházet o pozice Junior Brand manager.
📊 Analýza trhu práce
- Kolik pracovních nabídek aktuálně existuje na danou pozici (tzn. je velká / malá šance se na pracovní pozici dostat?)
- Jaké jsou nejčastější požadavky a náplň práce?
- Jaká je průměrná mzda?
🕸️ Rozhoď sítě
🕵️♂️ Aktivní hledání práce
Aktivně většinou hledáš, když práci nemáš nebo ti současná pozice nevyhovuje a chceš změnu. Pravděpodobně projíždíš pracovní portály, pročítáš inzeráty a reaguješ na nabídky.
- Pracovní portály
- Sociální sítě – LinkedIn, Facebook, Instagram a X
- Networking – konference, veletrhy, online akce, referral programy
🛋️ Pasivní hledání – Nech se oslovit
Nemusí tě nic tlačit, ale proč se nenechat oslovovat? Existuje několik způsobů, jak dát světu vědět, že jsi otevřený novým příležitostem. Pasivní hledání doporučuji i v případě, že na změnu spěcháš – kombinace aktivního a pasivního přístupu je často nejefektivnější. Jak se nechat oslovit?
Vystav si CV v databázích
- Profil na Jobs.cz
Rozhodně si založ profil na jobsu. Zvol „Chci být vidět“, vyplň formulář o tvé představě pracovní pozici a klikni na možnost „Vystavit životopis“. Otevře se ti formulář, kde budeš moci upravit info o tvých pracovních zkušenostech a dovednostech. Pokud nechceš, aby tvůj profil viděli zástupci některých firem (třeba tvého současného zaměstnavatele), máš možnost tyto firmy vyloučit. Recruteři mohou vidět tvůj profil a oslovit tě i s nabídkami, které nejsou veřejně inzerované.
- Další databáze fungují podobně jako Jobs, např.:
Vytuň si LinkedIn profil
Na LinkedIn je spousta recruiterů, kteří aktivně loví kandidáty. I když nemáš zapnuté „Open to Work“, pokud máš zajímavý profil, můžeš být osloven/a. Ale zapnutí této funkce ti ještě více zvyšuje šance.
- Propoj se s personálními agenturami
Na českém trhu působí mnoho agentur práce. Některé se specializují na konkrétní obory (např. Pharmonia na farmacii), jiné jsou víceoborové (např. Manpower, Drill, Hays). Agentury mají přehled o pracovních příležitostech a mohou tě propojit s firmou, která odpovídá tvému profilu.
- Platformy pro freelancery a kreativce
Speciální platformy pro konkrétní obory, např. pro freelancery a kreativce – zde doporučuji české i zahraniční platformy. Například: Na volné noze a Freelance.cz
🔎 Proklepni si firmu
I když nabídka vypadá lákavě, nemusí ti sednout fungování společnosti. I když to naplno poznáš až po nástupu, můžeš se o firmě dozvědět leccos předem. Dnes se firmy snaží prezentovat kandidátům svou identitu prostřednictvím employer brandingu a využívají různé platformy jako Cocuma.cz nebo Welcome to the Jungle. Na těchto platformách najdeš rozhovory, fotky, videa a statistiky, které ti přiblíží atmosféru firmy.
Další možností, jak si firmu prověřit, je Atmoskop, kde zaměstnanci hodnotí atmosféru, vedení a platy. Atmoskop dbá na to, aby recenze pocházely od skutečných zaměstnanců dané firmy, takže data nejsou zkreslená naštvanou konkurencí, která by firmu chtěla poškodit. Ale pamatuj, že recenze často píší buď nadšení, nebo naštvaní lidé, takže nejde o objektivní obraz, ale spíš další dílek skládačky pro tvé rozhodování.
Určitě prozkoumej i sociální sítě – na LinkedIn se podívej na firemní stránku, mrkni, kdo ve firmě pracuje 😊, a sleduj, jakým způsobem se firma prezentuje i na dalších sítích jako Facebook nebo Instagram. Vysoká míra spokojenosti pramení často i z pracovního prostředí, kolegů, nadřízených a firemní kultury, což jsou důležité faktory pro tvoji dlouhodobou pracovní pohodu.